Освіта та підтримка Європейського Союзу тимчасово переміщеним особам з України
Тут зібрано низку статей і ресурсів, спрямованих на сприяння інтеграції українських дітей та молоді серед біженців у системи освіти держав-членів ЄС та країн-членів програми Еразмус+.
На цій сторінці регулярно публікуватиметься найновіша актуальна інформація: Портал ЄС SchoolEducationGateway – за посиланням тут.
ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМИ ТА РЕСУРСИ українською мовою
- Освітні онлайн-ресурси українською мовою: шкільне навчання в Україні за складних умов: З 14 березня в більшості регіонів України навчання у школах було відновлено і відбувається в дистанційному режимі. Українські учні як на території країни, так і за її межами мають доступ до навчальних матеріалів українською мовою онлайн.
ШКІЛЬНА ОСВІТА І СОЛІДАРНІСТЬ У ЧАС КРИЗИ
- Школи в Європі реагують на російське вторгнення в Україну: Класи й керівництво шкіл по всьому континенту мобілізувалися, щоб висловити солідарність з Україною, а вчителі готові відповідати на запитання учнів. Ця стаття висвітлює деякі варті уваги ідеї та практики.
- Захист освіти від агресії під час збройного конфлікту: Навіть під час конфліктів і воєн вкрай важливо гарантувати право на освіту, утримуватися від завдання шкоди дітям і освітянам, не руйнувати шкіл. На сьогодні діє кілька міжнародних ініціатив, спрямованих на захист освіти під час збройних конфліктів й інших надзвичайних ситуацій.
- Стисло про українську систему освіти з 2016 року: завдяки освітній реформі, започаткованій 2016 року, освіта України зазнала чималих змін.
ОСВІТА ДЛЯ БІЖЕНЦІВ
- Програмні вказівки щодо сприяння залученню українських біженців до освітнього процесу: міркування, засадничі принципи та практика: Цей документ було укладено Європейською Комісією на основі консультацій із представниками міністерств освіти та зацікавлених організацій. Його мета полягає в наданні програмних вказівок державам-членам шляхом окреслення засадничих принципів і практик, які могли б допомогти залучити дітей і молодь, що стали біженцями, до навчального процесу на основі попереднього досвіду. Ця перша редакція є «живим» документом, подальші його редакції буде збагачено додатковими прикладами того, як втілити програмну політику на практиці.
- Визнання кваліфікацій учнів українських шкіл: У цій статті запропоновано корисні ресурси, що допоможуть державам-членам ЄС забезпечити визнання і розуміння освітніх кваліфікацій біженців або тих, хто втратив доступ до атестатів/документів.
- Компендіум успішних практик щодо інклюзивної освіти та громадянського виховання: У цьому компендіумі представлено вичерпний перелік вдалих практик, що можуть послужити джерелом ідей і натхнення для посадовців і практиків, які прагнуть сприяти інклюзивності освітньо-навчальних систем у різних куточках ЄС. Також він стане у пригоді в роботі з дедалі ширшим фактажем щодо важливості та додаткової цінності інклюзивної освіти. (2021).
- Інклюзія молодих біженців і мігрантів через освіту: Тематичний матеріал щодо інклюзії молодих біженців і мігрантів через освіту було підготовлено членами Робочої групи щодо популяризації спільних цінностей та інклюзивної освіти ET 2020.
- Ресурси PAESIC для вчителів і керівництва шкіл: PAESIC (абревіатура: педагогічні підходи для сприяння соціальній інклюзії в класі) – це проєкт KA2 Erasmus+, що має на меті допомагати вчителям початкових класів покращувати соціальну інклюзію в класі, особливо для учнів-біженців і мігрантів. (2020).
- Розмови про освіту: Метролінгвізм, суперрізноманітність і європейські класи: Чи чули Ви коли-небудь про метролінгвізм і суперрізноманітність? А чи знаєте, як викладати в багатомовному класі? Збагатіть свої знання завдяки цьому інтерв’ю з Томасом Фріцем, керівником інституту багатомовності, інтеграції та освіти lernraum.wien (2018).
- Мігранти в європейських школах: вивчення та збереження мов: Підтримка новоприбулих дітей-мігрантів в опануванні мови навчання, а також заохочування їх зберігати та надалі розвивати особистий мовний репертуар – вирішальний чинник для їх вдалого прийняття та інтеграції, а також успішного навчання (2018).
- Підготовка вчителів до різноманітності: роль початкової фахової освіти вчителів: Хоч різноманітність у європейських суспільствах – явище не нове, але її природа стрімко змінюється. Через внутрішньоєвропейську мобільність, міжнародну міграцію і глобалізацію Європа стає дедалі різноманітнішою (2017). Запрошуємо переглянути додаткову інформацію на європейській платформі шкільної освіти «School Education Gateway», використовуючи тег «студенти-мігранти» (migrant students).
КУРСИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
- Квітень 2022 р.: Вебінар з питань інтеграції новоприбулих біженців у школах.
- Травень 2022 р.: Курси підвищення кваліфікації вчителів щодо інтеграції новоприбулих біженців у школах.
- Липень 2022 р.: Вебінар з питань дошкільної освіти та догляду і щодо біженців.
- Вересень 2022 р.: Курси підвищення кваліфікації вчителів щодо залучення до навчального процесу учнів, для яких мова викладання не є рідною. Додаткові матеріали можна переглянути в каталозі курсу на європейській платформі шкільної освіти «School Education Gateway».
ВЗАЄМОДІЯ З ІНШИМИ ВЧИТЕЛЯМИ
Приєднайтеся до онлайн-спільноти для працівників шкіл (вчителів, завучів, бібліотекарів тощо) eTwinning для спілкування, співпраці та обміну інформацією. eTwinning підтримує українських вчителів та учнів, зокрема створюючи спеціальні дискусійні групи щодо інтеграції мігрантів і біженців у школі, а також шляхом спільної солідарності на рівні громад і підтримки заходів для українських вчителів та учнів.
Ресурс – Портал ЄС SchoolEducationGateway – за посиланням тут.