Семінар для національних експертів з реформування вищої освіти (Базовані на дослідженнях викладання і навчання: від національної та інституційної політики до практики) (28-29.05.18, Чорногорія)
Назва заходу: Семінар для національних експертів з реформування вищої освіти (Базовані на дослідженнях викладання і навчання: від національної та інституційної політики до практики)
Термін проведення: 28-29 травня 2018 р.
Місце проведення: Університет Чорногорії, м. Подгориця, Чорногорія.
Учасники заходу: Національні експерти з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+ (HERE), представники Національних Еразмус+ офісів, представники провідних європейських університетів, експерти з країн ЄС та країн-партнерів.
Учасники від України:
1. ЗАХАРЧЕНКО Вадим, проректор з науково-педагогічної роботи Національного університету «Одеська морська академія», HERE;
2. ЛУГОВИЙ Володимир, перший віце-президент НАПН України, HERE;
3. ТКАЧЕНКО Вероніка, Національний Еразмус+ офіс в Україні
Програма та матеріали: http://supporthere.org/montenegro2018
ÐÐÐС Ð ÐÐЮЧÐÐÐ ÐÐФÐÐ ÐÐЦÐЯ
СемÑÐ½Ð°Ñ Ð±Ñв запланований Ñк пÑÐ¾Ð´Ð¾Ð²Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ ÑÑÐ´Ñ Ð·Ð°Ñ Ð¾Ð´Ñв, пÑиÑвÑÑÐµÐ½Ð¸Ñ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð¼Ñ Ð½Ð° доÑлÑдженнÑÑ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ñа навÑаннÑ, ÑÐºÑ ÑанÑÑе вÑдбÑлиÑÑ Ñ 2012 Ñ. в ÐÑеванÑÑÐºÐ¾Ð¼Ñ Ð´ÐµÑÐ¶Ð°Ð²Ð½Ð¾Ð¼Ñ Ð»ÑнгвÑÑÑиÑÐ½Ð¾Ð¼Ñ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв ÑÐ¼ÐµÐ½Ñ Ð.Я. ÐÑÑÑова (ÐÑÑменÑÑ) Ñ Ð² УнÑвеÑÑиÑеÑÑ Ð. ÐоÑанда в ÐÑдапеÑÑÑ (УгоÑÑина) Ñа Ñ 2017 Ñ. в УнÑвеÑÑиÑеÑÑ ÐÑлана (ÐÑалÑÑ). ÐеÑÐ¾Ñ ÑемÑнаÑÑ Ð² УнÑвеÑÑиÑеÑÑ Ð§Ð¾ÑногоÑÑÑ Ð±Ñв ÑозглÑд ÑÑÐ·Ð½Ð¸Ñ Ð¿ÑикладÑв Ñа пÑÐ´Ñ Ð¾Ð´Ñв до базованого на доÑлÑдженнÑÑ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ñа навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ñа обговоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð¿Ð¾Ð²âÑÐ·Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿ÑÐ¾Ð±Ð»ÐµÐ¼Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¸ÑанÑ, ÑÐºÑ Ð·Ð° ÑезÑлÑÑаÑами попеÑеднÑÑ Ð·Ð°Ñ Ð¾Ð´Ñв залиÑалиÑÑ Â«Ð²ÑдкÑиÑими». СемÑÐ½Ð°Ñ Ð±Ñв ÑозÑÐ°Ñ Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ð¹ на ÑÑÐ·Ð½Ñ ÑÑлÑÐ¾Ð²Ñ Ð³ÑÑпи заÑÑÐºÐ°Ð²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ ÑÑоÑÑн: кеÑÑвникÑв, викладаÑÑв Ñ ÑÑÑденÑÑв закладÑв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи, пÑедÑÑавникÑв мÑнÑÑÑеÑÑÑв.
ÐÐ ÐÐÐ ÐÐРСÐÐÐÐÐРУ
У ÑемÑнаÑÑ Ð·Ð°Ð³Ð°Ð»Ð¾Ð¼ ÑзÑли ÑÑаÑÑÑ Ð±Ð»Ð¸Ð·Ñко 60 екÑпеÑÑÑв з 22 кÑаÑн. ÐÑогÑÐ°Ð¼Ð¾Ñ ÑемÑнаÑÑ Ð±Ñли пеÑедбаÑÐµÐ½Ñ 6 пленаÑÐ½Ð¸Ñ ÑеÑÑй Ñа 2 паÑалелÑÐ½Ð¸Ñ ÑеÑÑÑ Ð´Ð»Ñ ÑÑÑÐ¾Ñ ÑемаÑиÑÐ½Ð¸Ñ ÑобоÑÐ¸Ñ Ð³ÑÑп.
У Ñ Ð¾Ð´Ñ ÑемÑнаÑÑ Ð²Ð¸ÑÑÑпили пÑедÑÑавники ÑÑÐ´Ñ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв ÑвÑÑового клаÑÑ: Ð½Ð¸Ð½Ñ Ð¾Ð±âÑднаного УнÑвеÑÑиÑеÑÑ ÐâÑÑа Ñ ÐаÑÑÑ ÐÑÑÑ (ФÑанÑÑÑ, 40 мÑÑÑе за Ð¨Ð°Ð½Ñ Ð°Ð¹ÑÑким ÑейÑингом 2017 Ñ.), УнÑвеÑÑиÑеÑÑ Ð¨ÐµÑÑÑлда (СполÑÑене ÐоÑолÑвÑÑво, Ñлен РаÑÑелÑÑÐºÐ¾Ñ Ð³ÑÑпи, 101-150 мÑÑÑÑ), УнÑвеÑÑиÑеÑÑ Ð»Ð° СапÑÑнÑи Рима (ÐÑалÑÑ, 150-200), УнÑвеÑÑиÑеÑÑ ÐаÑÑелони (ÐÑпанÑÑ, 201-300), УнÑвеÑÑиÑеÑÑ ÐаÑанÑÑ (ÐÑалÑÑ, 601-700), УнÑвеÑÑиÑеÑÑÑкого ÐºÐ¾Ð»ÐµÐ´Ð¶Ñ ÐоÑка (ÐÑландÑÑ, 601-700), а Ñакож ÑнÑÐ¸Ñ Ð·Ð°ÐºÐ»Ð°Ð´Ñв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи, зокÑема, ÐвÑÑÑÑÑ, ÐÑÑменÑÑ, ÐоÑданÑÑ, ЧоÑногоÑÑÑ, ÐолÑÑÑ, ХоÑваÑÑÑ. ÐÑÑм Ñого, на ÑемÑнаÑÑ Ð²Ð¸ÑÑÑпили пÑедÑÑавники ÐвÑопейÑÑÐºÐ¾Ñ Ð°ÑоÑÑаÑÑÑ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв Ñа ÐÑнÑÑÑеÑÑÑва оÑвÑÑи Ñ ÐаÑÑоналÑного ÐÑазмÑÑ+ оÑÑÑÑ Ð§Ð¾ÑногоÑÑÑ. ÐÐ°Ñ Ñд пÑÐ¾Ñ Ð¾Ð´Ð¸Ð² Ñ ÑоÑÐ¼Ñ ÑеÑÑи пленаÑÐ½Ð¸Ñ Ð·Ð°ÑÑÐ´Ð°Ð½Ñ Ñ ÑÐ°ÐºÐ¾Ñ Ð¶ кÑлÑкоÑÑÑ ÑобоÑÐ¸Ñ Ð³ÑÑп. ÐаÑлÑÑ Ð°Ð½Ð¾ й обговоÑено понад 20 доповÑдей й виÑÑÑпÑв.
У Ñ
Ð¾Ð´Ñ ÑемÑнаÑÑ Ð·Ð°ÑважÑвалоÑÑ, Ñо доÑлÑдниÑÑка акÑивнÑÑÑÑ Ñа вÑдповÑÐ´Ð½Ñ ÑÑнанÑÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð¹ оÑÑкÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ ÑилÑно ваÑÑÑÑÑÑÑÑ Ð¿Ð¾ кÑаÑнаÑ
Ñа закладаÑ
. ÐодноÑÐ°Ñ ÑпÑлÑними Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð¸ÐºÐ¸ Ñодо збаланÑованоÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ñк в ÑнÑеÑеÑаÑ
окÑемиÑ
оÑÑб, Ñак Ñ ÑнÑÑиÑÑÑÑй. ÐокÑема, академÑÑÐ½Ñ ÑÑÑÑкÑÑÑи пÑдÑÑимки ÑаÑÑо пеÑеважно зоÑÑÑнÑÐ¾Ð²Ð°Ð½Ñ Ð½Ð° ÑпÑиÑÐ½Ð½Ñ Ð½Ð°ÑампеÑед доÑлÑдниÑÑкÑй, нÑж викладаÑÑкÑй дÑÑлÑноÑÑÑ; Ñ ÑаÑÑини кÑаÑн Ñ Ð·Ð°ÐºÐ»Ð°Ð´Ñв пÑоÑеÑоÑÑÑко-викладаÑÑкий Ñклад Ð¼Ð°Ñ Ð²Ð¸Ñоке навÑалÑне наванÑÐ°Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð·Ð° бÑÐ°ÐºÑ ÑеÑÑÑÑÑв Ñ ÑаÑÑ Ð´Ð»Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженÑ, Ñо познаÑаÑÑÑÑÑ Ð½Ð° оÑвÑÑÑ; Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ð½Ðµ завжди ÑнÑоÑмаÑÑйно пÑдÑÑимÑÑÑÑÑÑ Ð¹ оÑÑÑнÑÑÑÑÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑдженнÑми; навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ð±ÑакÑÑ ÑнÑвеÑÑалÑниÑ
компеÑенÑноÑÑей, ÑÐºÑ Ð¿Ð¾ÑÑÑÐ±Ð½Ñ Ð´Ð»Ñ Ð´ÑÑлÑноÑÑÑ, Ñо пеÑедбаÑÐ°Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженнÑ; нова педагогÑка видаÑÑÑÑÑ Ð´ÑÑгоÑÑдноÑ, неважливоÑ. Також ÑÑнÑÑÑÑ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð¸ÐºÐ¸, однак Ñ Ð½Ð¾Ð²Ñ Ð¼Ð¾Ð¶Ð»Ð¸Ð²Ð¾ÑÑÑ, ÑÑоÑовно Ñого, Ñо доÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð¾ÑÑÑнÑоване Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ð¼Ð¾Ð¶Ðµ ÒÑÑнÑÑваÑиÑÑ Ð½Ð° ÑÑзниÑ
пÑдÑ
одаÑ
залежно вÑд наÑÑоналÑноÑ, ÑнÑÑиÑÑÑÑйноÑ, диÑÑиплÑнаÑÐ½Ð¾Ñ ÐºÑлÑÑÑÑи Ñ ÑÑадиÑÑй.
ÐÐ»Ñ Ð¾Ð±Ð³Ð¾Ð²Ð¾ÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð¿ÑопонÑвалиÑÑ ÑобоÑÑ Ð²Ð¸Ð·Ð½Ð°ÑÐµÐ½Ð½Ñ ÐºÐ»ÑÑовиÑ
ÑеÑмÑнÑв.
ÐоÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ ÑлÑд ÑозÑмÑÑи Ñк ÑÑлеÑпÑÑмоване вÑÑÐ°Ð½Ð¾Ð²Ð»ÐµÐ½Ð½Ñ ÑакÑÑв, оÑÑÐ³Ð½ÐµÐ½Ð½Ñ ÑÑÑини, вÑдкÑиÑÑÑ Ñа/Ñи Ð¿Ð¾Ð³Ð»Ð¸Ð±Ð»ÐµÐ½Ð½Ñ ÑозÑмÑÐ½Ð½Ñ ÑеÑез ÑиÑÑемаÑиÑний поÑÑк або ÑвоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð¼Ð¾Ð´ÐµÐ»ÐµÐ¹ Ñи ÑнноваÑÑй. Ðажливо, Ñо в ÑÑÐ¾Ð¼Ñ Ð²Ð¸Ð·Ð½Ð°ÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ ÑозглÑдаÑÑÑÑÑ Ð½Ðµ ÑÑлÑки Ñк пÑблÑкаÑÑйний ÑезÑлÑÑÐ°Ñ (ÑÑаÑÑÑ, моногÑаÑÑÑ, доповÑÐ´Ñ ÑоÑо), але й Ð¾Ñ Ð¾Ð¿Ð»ÑÑ Ð°ÑпекÑи ÑнноваÑÑÑ (ÑобÑо меÑоди, пÑакÑики, пÑоÑеÑи), ÑÐºÑ Ð¿Ð¾ÑÐ¾Ð´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑким доÑвÑдом. ÐодноÑÐ°Ñ Ñе не повинно викоÑиÑÑовÑваÑиÑÑ Ð´Ð¾Ð³Ð¼Ð°ÑиÑно Ð´Ð»Ñ Ð¼ÐµÑодологÑй, коÑÑÑ Ð·Ð°ÑÑоÑовÑÑÑÑ Ð¿Ñоблемно базоване навÑаннÑ.
Ðазоване на доÑлÑдженнÑÑ Ð½Ð°Ð²ÑÐ°Ð½Ð½Ñ â пÑÐ´Ñ Ñд, за Ñким ÑÑÑденÑи акÑивно залÑÑаÑÑÑÑÑ Ð´Ð¾ запиÑÑв Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженÑ. ÐÑи ÑÑÐ¾Ð¼Ñ Ð½Ð°Ð²ÑалÑна (оÑвÑÑнÑ) пÑогÑама мÑÑÑиÑÑ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿Ð¾Ð½ÐµÐ½Ñи (Ð·Ð°Ñ Ð¾Ð´Ð¸), Ñ ÑÐ°Ð¼ÐºÐ°Ñ ÑÐºÐ¸Ñ ÑÑÑденÑи пÑоводÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð°Ð±Ð¾ беÑÑÑÑ ÑÑаÑÑÑ Ñ Ð°Ð²ÑенÑиÑÐ½Ð¸Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑÐºÐ¸Ñ Ð¿ÑоÑеÑÐ°Ñ . Це може вклÑÑаÑи ÑозвиÑок доÑлÑдниÑÑÐºÐ¸Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿ÐµÑенÑноÑÑей ÑеÑез кÑÑÑи, ÑÐºÑ Ð¿ÐµÑедбаÑаÑÑÑ Ð¾Ð¿Ð°Ð½ÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð¼ÐµÑодÑв доÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð°Ð±Ð¾ меÑодÑв навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ð½Ð° оÑÐ½Ð¾Ð²Ñ Ð¿Ñоблем/пÑоекÑÑв, а Ñакож Ð¾Ñ Ð¾Ð¿Ð»ÑваÑи ÑеалÑÐ½Ñ Ð²Ð¸Ð¿Ð°Ð´ÐºÐ¸ аналÑÐ·Ñ Ñа ÑÑÑенÑ. ХоÑа Ñ ÑÑÐ·Ð½Ñ ÑнÑеÑпÑеÑаÑÑÑ Ñа Ð¼Ð¾Ð´ÐµÐ»Ñ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ на доÑлÑдженнÑÑ Ð½Ð°Ð²ÑаннÑ, вÑÑ Ð²Ð¾Ð½Ð¸ ÑпÑлÑÐ½Ñ Ð² акÑенÑÑ Ð½Ð° акÑивне пÑÐ¸Ð´Ð±Ð°Ð½Ð½Ñ Ð½Ð°Ð²Ð¸Ñок Ñа Ð·Ð½Ð°Ð½Ñ ÑеÑез пÑоÑÐµÑ Ð´Ð¾ÑлÑдженнÑ. УнаÑлÑдок ÑÑого ÑÑенÑ, ÑÐºÑ Ð±ÐµÑÑÑÑ ÑÑаÑÑÑ Ñ ÑÐ°ÐºÐ¾Ð¼Ñ Ð½Ð°Ð²ÑаннÑ, вÑдÑгÑаÑÑÑ ÑÐ¾Ð»Ñ Ð½Ð°ÑÑавникÑв Ñа кеÑÑвникÑв доÑлÑдниÑÑÐºÐ¸Ñ Ð¿ÑоекÑÑв, а Ñакож показÑÑÑÑ Ð¿Ñиклади ÑнÑегÑаÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñа навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ð² академÑÑÐ½Ð¾Ð¼Ñ Ð¶Ð¸ÑÑÑ.
ÐÑд УкÑаÑни на ÑемÑнаÑÑ Ð· доповÑÐ´Ð´Ñ Â«ÐÐ¾Ð´Ð¾Ð»Ð°Ð½Ð½Ñ ÑозÑÐ¸Ð²Ñ Ð¼Ñж викладаÑÑÐºÐ¾Ñ Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑÐºÐ¾Ñ Ð´ÑÑлÑнÑÑÑÑ: пÑиклад УкÑаÑни» виÑÑÑпив Ð. ÐÑговий. ÐÑн зÑпинивÑÑ Ð½Ð° ÑезÑлÑÑаÑаÑ
оÑÑаннÑÑ
доÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ð¾ÑвÑÑнÑо-наÑкового пÑоÑÑоÑÑ, виконаниÑ
Ñ ÐÐÐРУкÑаÑни, ÑÑ
вÑÑÐ»ÐµÐ½Ð½Ñ Ð² новÑÑÐ½Ñ Ð·Ð°ÐºÐ¾Ð½Ð¾Ð´Ð°Ð²ÑÑво кÑаÑни, а Ñакож на ÑÑÑаÑегÑÑÐ½Ð¾Ð¼Ñ Ð±Ð°ÑÐµÐ½Ð½Ñ ÑозвиÑÐºÑ Ñа ÑÑнÑÑÑиÑ
пеÑеÑкодаÑ
ÑеалÑзаÑÑÑ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ на доÑлÑдженнÑÑ
викладаннÑ. ÐокÑема, доповÑÐ´Ð°Ñ Ð·Ð°Ñважив, Ñо ÑÑÑнÑÑно виÑа оÑвÑÑа Ñ ÑнÑегÑованим пеÑеÑином двоÑ
ÑÑÐµÑ â оÑвÑÑи Ñа доÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ (Ñ ÑозÑобок). Це пÑдÑвеÑджÑÑÑÑÑÑ ÑиÑÑемним аналÑзом визнаÑÐµÐ½Ñ Ð¼ÑÑÑй, Ñк ÑиÑÑемоÑÑвоÑÑÑÑого ÑакÑоÑÑ, пÑовÑдниÑ
ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑÑкиÑ
обâÑÐ´Ð½Ð°Ð½Ñ Ñ Ð³ÑÑп закладÑв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи: ÐÑоÑÑаÑÑÑ Ð°Ð¼ÐµÑиканÑÑкиÑ
ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв (AAU), ÐвÑопейÑÑÐºÐ¾Ñ Ð°ÑоÑÑаÑÑÑ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв (EUA), ÐвÑопейÑÑÐºÐ¾Ñ Ð°ÑоÑÑаÑÑÑ Ð·Ð°ÐºÐ»Ð°Ð´Ñв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи (EURASHE) Ñа закладÑв, Ñо в гÑÑÐ¿Ñ Ñоп-30 за ШанÑ
айÑÑким ÑейÑингом (ARWU). Ð ÑÑÑÑ
випадкаÑ
пеÑÑим ÑпÑлÑним клÑÑовим Ñловом, Ñо визнаÑÐ°Ñ Ð¼ÑÑÑÑ, Ñ Â«Ð¾ÑвÑÑа», дÑÑгим â «доÑлÑдженнÑ». ÐаÑомÑÑÑÑ ÑÑеÑÑ ÐºÐ»ÑÑÐ¾Ð²Ñ Ñлова ваÑÑÑÑÑÑÑÑ â «ÑлÑжÑннÑ», «ÑнноваÑÑÑ», «знаннÑ», «ÑÑвоÑÑваÑи». ТобÑо Ñаме паÑа ÑлÑв «оÑвÑÑа» Ñ Â«Ð´Ð¾ÑлÑдженнÑ» однознаÑно ÑденÑиÑÑкÑÑÑÑ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑÑÐºÑ ÑÑÑнÑÑÑÑ. ÐвÑдÑи â закономÑÑне здÑйÑÐ½ÐµÐ½Ð½Ñ Ð²Ð¸ÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи на оÑÐ½Ð¾Ð²Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженÑ. ÐÑдповÑÐ´Ð½Ñ ÑнÑÑиÑÑÑÑÐ¹Ð½Ñ Ñа пеÑÑоналÑÐ½Ñ (Ð´Ð»Ñ Ð½Ð°Ñково-педагогÑÑниÑ
пÑаÑÑвникÑв Ñ Ð·Ð´Ð¾Ð±ÑваÑÑв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи) ноÑми пеÑедбаÑÐµÐ½Ñ Ð² законаÑ
УкÑаÑни «ÐÑо виÑÑ Ð¾ÑвÑÑÑ» (2014 Ñ.), «ÐÑо оÑвÑÑÑ» (2017 Ñ.), ÐаÑÑоналÑнÑй ÑамÑÑ ÐºÐ²Ð°Ð»ÑÑÑкаÑÑй (2011, 2017 ÑÑ.), ÑÑандаÑÑаÑ
виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи. ÐÑновна ÑÑÑаÑегÑÑ Ð²Ð¿ÑÐ¾Ð²Ð°Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ на доÑлÑдженнÑÑ
Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ð²ÐºÐ»ÑÑаÑ: ÑозвиÑок дÑалÑÐ½Ð¾Ñ Â«Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑко-викладаÑÑÐºÐ¾Ñ ÑÑнкÑÑÑ» наÑково-педагогÑÑного пеÑÑÐ¾Ð½Ð°Ð»Ñ (заÑÑоÑÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð¿ÑдÑ
Ð¾Ð´Ñ Â«Ð² аÑдиÑоÑÑÑ ÑеÑез лабоÑаÑоÑÑÑ»); акÑивÑзаÑÑÑ ÑÑÑденÑÑÑÐºÐ¾Ñ ÑамоÑÑÑйноÑÑÑ («з аÑдиÑоÑÑÑ Ð² лабоÑаÑоÑÑÑ»); ÑÑвоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð½ÐµÐ¾Ð±Ñ
ÑÐ´Ð½Ð¾Ñ Ð½Ð°Ð²ÑалÑÐ½Ð¾Ñ Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑÐºÐ¾Ñ ÑнÑÑаÑÑÑÑкÑÑÑи. Разом з Ñим на пеÑеÑÐºÐ¾Ð´Ñ ÑÑÐ¾Ð¼Ñ ÑÑаÑÑÑ Ð¿ÐµÑеванÑÐ°Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°ÑÑв навÑалÑними занÑÑÑÑми (до 600 год. на ÑÑк), неконкÑÑенÑна заÑобÑÑна плаÑа, Ñка ÑпонÑÐºÐ°Ñ Ð´Ð¾ додаÑковиÑ
пÑдÑобÑÑкÑв, Ñо ÑÑÑÑднÑÑ ÑамовдоÑÐºÐ¾Ð½Ð°Ð»ÐµÐ½Ð½Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°ÑÑкого пеÑÑоналÑ, ÑлабкÑÑÑÑ Ð½Ð°Ð²ÑалÑного Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑкого ÑеÑедовиÑа ÑеÑез подÑÑбненÑÑÑÑ Ñ ÑозпоÑоÑенÑÑÑÑ Ñа деконÑеÑÑаÑÑÑ ÑеÑÑÑÑÑв Ñ Ð¿Ð¾ÑенÑÑÐ°Ð»Ñ Ð·Ð°ÐºÐ»Ð°Ð´Ñв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи.
ÐкÑÑм ÑÑого, пÑедÑÑавники ÑкÑаÑнÑÑÐºÐ¾Ñ Ð´ÐµÐ»ÐµÐ³Ð°ÑÑÑ Ð²Ð·Ñли ÑÑаÑÑÑ Ñ Ð´Ð¸ÑкÑÑÑÑÑ
Ñа обмÑÐ½Ñ Ð´Ð¾ÑвÑдом Ñ ÑобоÑиÑ
гÑÑпаÑ
з пиÑÐ°Ð½Ñ ÑÑÑÑкÑÑÑÐ½Ð¾Ñ Ð¿ÑдÑÑимки ÑмплеменÑаÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñ Ð½Ð°Ð²ÑалÑÐ½Ñ (оÑвÑÑнÑ) пÑогÑами й ÑнÑегÑаÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñа оÑвÑÑи на ÑÑзниÑ
ÑÑвнÑÑ
виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи (бакалавÑÑÑкомÑ, магÑÑÑеÑÑÑкомÑ, докÑоÑÑÑкомÑ).
Також пÑд ÑÐ°Ñ ÑемÑнаÑÑ Ð²ÑдбÑлиÑÑ Ð½ÐµÑоÑмалÑÐ½Ñ Ð´Ð¸ÑкÑÑÑÑ. ÐокÑема, обговоÑÑвалиÑÑ Ð¾ÑобливоÑÑÑ Ð·Ð°ÑÑоÑÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ Ð½Ð°Ð²ÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ñ Ð²Ð¸Ð¿Ð°Ð´ÐºÐ°Ñ Ñак Ð·Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ ÑегÑлÑÐ¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿ÑоÑеÑÑй Ñ ÑпеÑÑалÑноÑÑей, пÑдгоÑовки ÑÐ°Ñ ÑвÑÑв за «ÑÑандаÑÑами ÑÑнкÑÑонÑваннÑ/ екÑплÑаÑаÑÑÑ» Ñа «ÑÑандаÑÑами ÑозвиÑкÑ/ ÑнноваÑÑÑ» ÑоÑо.
ÐавÑалÑними ÑезÑлÑÑаÑами ÑемÑнаÑÑ Ð²Ð¸Ð·Ð½Ð°Ñено Ñаке:
1) ÑÑоÑÐ½ÐµÐ½Ð½Ñ ÑеÑмÑнологÑÑ Ð¹ пÑдÑ
одÑв з оглÑÐ´Ñ Ð½Ð° ÑÑÐ·Ð½Ñ Ð°ÑпекÑи базованого на доÑлÑдженнÑÑ
навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ð´Ð»Ñ ÐºÑаÑого вивÑÐµÐ½Ð½Ñ ÑилÑниÑ
Ñа ÑлабкиÑ
ÑнÑÑиÑÑÑÑйниÑ
ÑÑоÑÑн Ñ ÐºÑаÑнаÑ
ÐвÑопейÑÑкого пÑоÑÑоÑÑ Ð²Ð¸ÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи;
2) вивÑÐµÐ½Ð½Ñ ÑÑпÑÑниÑ
ÑнÑÑиÑÑÑÑйниÑ
пÑакÑик Ñа ÑÑÑаÑегÑÑниÑ
пÑдÑ
одÑв Ñодо ÑнÑегÑаÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑдниÑÑкиÑ
Ñа оÑвÑÑнÑÑ
мÑÑÑй;
3) ÑоÑмÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ñдей з пÑдвиÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð·Ð´Ð°ÑноÑÑÑ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°ÑÑв до впÑÐ¾Ð²Ð°Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ на доÑлÑдженнÑÑ
навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ñа ÑÑвоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð½Ð°Ð²ÑалÑного ÑеÑедовиÑа на оÑÐ½Ð¾Ð²Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженÑ, Ñо вклÑÑÐ°Ñ Ñк доÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð¾ÑÑÑнÑÐ¾Ð²Ð°Ð½Ñ Ð´Ð¸Ð´Ð°ÐºÑикÑ, Ñак Ñ Ð½Ð°Ð²ÑÐ°Ð½Ð½Ñ ÑÑÑденÑÑв викоÑиÑÑовÑваÑи доÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð¿ÑдÑ
оди;
4) аналÑз наÑÑоналÑниÑ
Ñамок, полÑÑик Ñа ÑÑнанÑÑваннÑ, ÑÐºÑ Ð¼Ð¾Ð¶ÑÑÑ ÑпÑиÑÑи Ñи пеÑеÑкоджаÑи ÑозвиÑÐºÑ Ð±Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¾Ð³Ð¾ на доÑлÑдженнÑÑ
навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ð² ÑÑзниÑ
ÑипаÑ
закладÑв.
Також, з-помÑж новинок ÑемÑнаÑÑ ÑлÑд звеÑнÑÑи ÑÐ²Ð°Ð³Ñ Ð½Ð° Ð½Ð¾Ð²Ñ Ð±ÑиÑанÑÑÐºÑ ÑнÑÑÑаÑÐ¸Ð²Ñ Ñодо ÑозÑÐ¾Ð±Ð»ÐµÐ½Ð½Ñ Ð½Ð°ÑÑоналÑÐ½Ð¾Ñ Ð Ð°Ð¼ÐºÐ¸ обмÑÐ½Ñ Ð·Ð½Ð°Ð½Ð½Ñми (KEF) на кÑÑÐ°Ð»Ñ Ð Ð°Ð¼ÐºÐ¸ доÑконалоÑÑÑ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ (TEF, 2017 Ñ.) Ñа Рамки доÑконалоÑÑÑ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ (REF, 2014 Ñ.). Ðа KEF пÑопонÑÑÑÑÑÑ Ð²Ð¸Ð¼ÑÑÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð°Ð½Ð³Ð»ÑйÑÑÐºÐ¸Ñ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв за ÑÑ Ð½Ñми комеÑÑÑйними ÑÑпÑÑ Ð°Ð¼Ð¸ Ñа впливом на гÑомади, ÑÑÑпÑлÑÑÑво.
ÐадзвиÑайно важливим Ð´Ð»Ñ Ð²ÑÑÑизнÑÐ½Ð¾Ñ Ð¿Ð¾Ð´ÑÑÐ±Ð½ÐµÐ½Ð¾Ñ Ñ ÑозпоÑоÑÐµÐ½Ð¾Ñ Ð¼ÐµÑÐµÐ¶Ñ Ð·Ð°ÐºÐ»Ð°Ð´Ñв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи виÑвивÑÑ Ð¹ доÑвÑд ФÑанÑÑÑ Ñодо злиÑÑÑ Ñ 2017 Ñ. пеÑÑого за ÑейÑингом пÑблÑÑного доÑлÑдниÑÑкого УнÑвеÑÑиÑеÑÑ ÐâÑÑа Ñ ÐаÑÑÑ ÐÑÑÑ â ÐаÑÐ¸Ð¶Ñ VI (пÑиÑодниÑого ÑпÑÑмÑваннÑ) з пÑблÑÑними доÑлÑдниÑÑким УнÑвеÑÑиÑеÑом ÐаÑижа-СоÑбони â ÐаÑижем IV (гÑманÑÑаÑного ÑпÑÑмÑваннÑ), коÑÑий на 701-800 мÑÑÑÑÑ Ð·Ð° Ð¨Ð°Ð½Ñ Ð°Ð¹ÑÑким ÑейÑингом 2017 Ñ., в один СоÑбонÑÑкий ÑнÑвеÑÑиÑеÑ. ÐодÑÐ±Ð½Ñ ÑкÑÑпненнÑ, Ñо ÑÑнанÑово Ð·Ð°Ð¾Ñ Ð¾ÑÑÑÑÑÑÑ ÑÑÑдом кÑаÑни, пÑÑÐ»Ñ ÑозâÑÐ´Ð½Ð°Ð½Ð½Ñ ÑÑанÑÑзÑÐºÐ¸Ñ ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв на поÑаÑÐºÑ 70-Ñ ÑокÑв вÑдбÑлиÑÑ Ñакож Ñ ÐоÑдо, ÐаÑÑелÑ, СÑÑаÑбÑÑзÑ.
ÐÐСÐÐÐÐÐ Ð ÐÐ ÐÐÐÐÐЦÐÐ/Ð ÐÐÐÐÐÐÐÐЦÐÐ ÐÐЯ УÐÐ ÐÐÐÐ:
1. Ðазоване на доÑлÑдженнÑÑ
навÑÐ°Ð½Ð½Ñ Ñ ÑÑÑаÑним ÑÑендом Ñ ÐвÑопейÑÑÐºÐ¾Ð¼Ñ Ð¿ÑоÑÑоÑÑ Ð²Ð¸ÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи Ñ Ð¼Ð°Ñ Ð²Ð¿ÑоваджÑваÑиÑÑ Ñ Ð¾ÑвÑÑнÑÑ
пÑогÑамаÑ
на ÑÑÑÑ
ÑÑвнÑÑ
виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи Ñа бÑÑи ÑпÑÑмованим на ÑозвиÑок Ñ ÑÑÑденÑÑв кÑиÑиÑного миÑленнÑ, навÑÐ°Ð½Ð½Ñ ÑÑÑденÑÑв викоÑиÑÑовÑваÑи доÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð¿ÑдÑ
оди.
2. ÐÑдÑ
оди до впÑÐ¾Ð²Ð°Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð´Ð¾ÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñ Ð¾ÑвÑÑÐ½Ñ Ð¿ÑогÑами можÑÑÑ Ð±ÑÑи ÑÑзними на ÑÑзниÑ
ÑÑвнÑÑ
виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи â вÑд доÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ð¿ÑакÑиÑниÑ
пÑоблем Ñ Ð±Ð°ÐºÐ°Ð»Ð°Ð²ÑÑÑкиÑ
пÑогÑамаÑ
до наÑковиÑ
доÑлÑÐ´Ð¶ÐµÐ½Ñ Ñ Ð¼Ð°Ð³ÑÑÑеÑÑÑкиÑ
Ñа докÑоÑÑÑкиÑ
пÑогÑамаÑ
.
3. Ðажливим Ñ ÑÑвоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð² ÑнÑвеÑÑиÑеÑаÑ
доÑлÑдниÑÑÐºÑ Ð¾ÑÑÑнÑованого навÑалÑного ÑеÑедовиÑа, а Ñакож ÑозвиÑок доÑлÑдниÑÑÐºÐ¾Ñ ÑнÑÑаÑÑÑÑкÑÑÑи ÑнÑвеÑÑиÑеÑÑв.
4. Ðажливим Ñ ÑÑвоÑÐµÐ½Ð½Ñ Ð½Ð°Ð»ÐµÐ¶Ð½Ð¸Ñ
Ñмов Ð´Ð»Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ»Ð°Ð´Ð°ÑÑв, зокÑема â збÑлÑÑÐµÐ½Ð½Ñ ÑаÑÑ, пеÑедбаÑеного Ð´Ð»Ñ Ð´Ð¾ÑлÑдженÑ, за ÑаÑ
Ñнок зменÑÐµÐ½Ð½Ñ ÐºÑлÑкоÑÑÑ Ð½Ð°Ð²ÑалÑниÑ
(конÑакÑниÑ
) годин Ñ Ð¿Ð¾ÑÐ´Ð½Ð°Ð½Ð½Ñ Ñз заÑ
одами маÑеÑÑалÑного ÑÑимÑлÑваннÑ.
5. ÐаÑеÑÑали ÑемÑнаÑÑ Ð´Ð¾ÑÑлÑно поÑиÑиÑи ÑеÑед наÑÑоналÑниÑ
екÑпеÑÑÑв з ÑеÑоÑмÑÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð²Ð¸ÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи, ÑобоÑÐ¾Ñ Ð³ÑÑпи ÐÐРз ÑÑпÑÐ¾Ð²Ð¾Ð´Ñ ÐолонÑÑкого пÑоÑеÑÑ Ð² УкÑаÑнÑ, а Ñакож ÑеÑед закладÑв виÑÐ¾Ñ Ð¾ÑвÑÑи.
УзагалÑÐ½ÐµÐ½Ñ Ð¼Ð°ÑеÑÑали ÑемÑнаÑÑ Ð¾Ð¿ÑблÑÐºÐ¾Ð²Ð°Ð½Ñ Ð² ÐедагогÑÑнÑй газеÑÑ, 2018, ÑÑав.-ÑеÑв. (â 3).