Увага!!! Національні та регіональні пріоритети конкурсів 2019 р. з розвитку потенціалу вищої освіти (без змін)
Звертаємо увагу, що Національні та регіональні пріоритети конкурсу 2019 р. залишаються ті ж самі з минулого конкурсу, за посиланням: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/capacity-building-higher-education-2018_en
Список всіх тематичних пріоритетів напряму Еразмус +: Розвиток проекту з вищої освіти (CBHE) наведено нижче (+ та підкреслюванням позначено Національні пріоритети для України затверджені Європейською Комісією.
The Erasmus+ Capacity Building for Higher Education action supports:
Joint Projects: aimed at producing outcomes that benefit principally and directly the organisations from eligible Partner Countries involved in the project.
These projects will typically focus on 3 different types of activities:
· Curriculum development (modernisation of curriculum by developing new and innovative courses and methodologies)
· Modernisation of governance, management and functioning of higher education institutions
· Strengthening of relations between higher education institutions and the wider economic and social environment
Structural Projects: aimed at producing an impact on higher education systems and promoting reforms at national and/or regional level in the eligible Partner Countries.
These projects will typically focus on 2 different types of activities:
· Modernisation of policies, governance and management of higher education systems:
· Strengthening of relations between higher education systems and the wider economic and social environment.
CATEGORY 1 – SUBJECT AREAS (FOR CURRICULUM DEVELOPMENT PROJECTS) / КАТЕГОРІЯ А – ПРЕДМЕТНІ ОБЛАСТІ (ДЛЯ ПРОЕКТІВ З РОЗРОБЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ І ОСВІТНІХ ПРОГРАМ) – тільки для Спільних проектів
The curricula development: modernisation of curriculum by developing new and innovative courses and methodologies in the Subjects Areas as defined below, the projects can include the following elements:
+ Reform of degree programmes (introduction of three-cycle competency-based degree systems, credit transfer, Diploma supplement, etc/ реформа освітніх програм (запровадження трициклової системи, компетентністний підхід, зарахування кредитів, додаток до диплому тощо).
+ Learning and teaching tools, methodologies and pedagogical approaches including learning outcomes and ICT-based practices (inter alia, flexible learning paths, blended courses, virtual and real mobility, practical placements etc.)/ / Інструменти навчання, методології та педагогічні підходи, включно із результатами навчання та застосування ІКТ (серед іншого гнучкі траєкторії навчання, змішані курси, віртуальна і реальна мобільність, стажування/практика тощо).
+ Multidisciplinarity / Interdisciplinarity / Мультидисциплінарність/ міждисциплінарність.
Priority Subjects areas:
+ Teacher training and education science / Підготовка викладачів та педагогічні науки
Education science, Training for pre-school teachers, Teacher training without subject, Specialisation, Teacher training with subject specialisation
– Arts / Мистецтво
Audio-visual techniques and media production, Fashion, interior and industrial design, Fine arts, Handicrafts, Music and performing arts
– Humanities / Гуманітарні науки (exept languages)
Religion and theology, History and archaeology, Philosophy and ethics
– Languages
Language acquisition, Literature and linguistics
– Social and behavioural science / Соціальні та поведінкові науки
Economics, Political science and civics, Psychology, Social and cultural studies
+ Journalism and information / Журналістика та інформація
Journalism and reporting, Library, information and archival studies
– Business and administration / Бізнес та управління
Accounting and taxation; Finance, banking and insurance; Management and administration; Marketing and advertising, Secretarial and office work
– Law / Право
Law, Comparative law, law with languages, International law, Civil law, Criminal law, criminology, Constitutional / Public law, Public administration, European Community / EU law, Others – Law
+ Biological and related sciences
Biology and biochemistry
– Environment / науки про навколишнє середовища
Environmental sciences, Natural environments and wildlife
– Physical sciences / Фізика
Chemistry, Earth science, Geography, Physics
– Mathematics and statistics / Математика і статистика
Mathematics, Statistics
– Information and Communication Technologies
Computer use, Database and network design and administration, Software and applications development and analysis
+ Engineering and engineering trades / Інженерія та інженерні професії
Chemical engineering and processing, Environmental protection technology, Electricity and energy, Electronics and automation, Mechanics and metal trades, Motor vehicles, ships and aircraft
+ Manufacturing and processing / Промислове виробництво і технології
Manufacturing and processing (broad programmes), Food processing, Textiles, clothes, footwear, leather, Materials (wood, paper, plastic, glass), Mining and extraction
– Architecture and building / Архітектура та будівництво
Architecture and town planning, Architecture, Urban planning, Regional planning, Landscape architecture, Transport and traffic studies, Building and civil engineering, Materials science, Architecture and building (others)
+ Agriculture, forestry, fishery and veterenary / Сільське господарство, лісництво, рибальство і ветеренарія
Crop and livestock production, Horticulture, Forestry, Fisheries, Veterinary
+ Health / Здоров’я
Dental studies, Medicine, Nursing and midwifery, Medical diagnostic and treatment technology, Therapy and rehabilitation, Pharmacy, Traditional and complementary medicine and therapy
+ Welfare
Care of the elderly and of disabled adults. Child care and youth services, Social work and counselling
– Personal services / Сфера послуг
Domestic services, Hair and beauty services,, Hotel, restaurants and catering, Sports, Travel, tourism, and leisure
+ Security services / Безпека
Military and defence, Security services
+ Transport services / Транспортні послуги
Transport services
CATEGORY 2 – IMPROVING MANAGEMENT AND OPERATION OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: / КАТЕГОРІЯ С–ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕНЕДЖМЕНТУ ТА УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ – для Спільних і Структурних проектів
Priority Thematic Areas / Тематичні пріоритети
+ Governance, strategic planning and management of HEIs (including human resource and financial management)/ Врядування, стратегічне планування та менеджмент ВНЗ (включно із управлінням людськими ресурсами, фінансовим менеджментом).
– University services, such as support services for student mobility, student counselling and guidance, social services, academic affairs, libraries etc./ Університетські послуги, як-то: підтримка студентської мобільності, консультації та дорадчі послуги для студентів, соціальні послуги, академічна діяльність, бібліотеки тощо.
+ Internationalisation of higher education institutions (including recognition mechanisms and mobility, international relations capacities) / Інтернаціоналізація вищих навчальних закладів (включаючи механізми визнання і мобільності, розвиток потенціалу щодо міжнародної діяльності).
+ Quality assurance processes and mechanisms (Such as the development of mechanisms and benchmarks for quality assurance in different segments of HE (academic contents and services) / Процеси та механізми забезпечення якості.
+ Equity, access to and democratisation of higher education (including the disadvantaged groups of people and regions) /Рівноправність, демократизація та доступ до вищої освіти (включаючи вразливі групи та регіони).
– Development of research and innovative capacities (excluding research activities) / Розвиток дослідницького і інноваційного середовища (виключаючи проведення досліджень).
CATEGORY 3 – DEVELOPING THE HIGHER EDUCATION SECTOR WITHIN SOCIETY AT LARGE / КАТЕГОРІЯ D – РОЗВИТОК СЕКТОРУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В СУСПІЛЬСТВІ – для Спільних і Структурних проектів
Priority Thematic Areas / Тематичні пріоритети:
– Lifelong learning, continuing education / Навчання впродовж життя, безперервне навчання
– Non-University sector at tertiary education level (Actions which target reforms in vocational and technical vocational education and training institutes and colleges which are offering tertiary education but are not universities) / вища освіта поза університетом
+ Development of school and vocational education at post-secondary non-tertiary education level (Such as reforming in-service training for teachers and reforms to the teaching profession) / Розвиток шкільної і професійно-технічної освіти після завершення середньої школи
+ Recognision of Qualifications and Qualification frameworks / Визнання кваліфікацій та Рамки кваліфікацій
– University-enterprise cooperation (Such as support for students’ practical placement, entrepreneurship, employability of graduates, etc) / Співпраця університет-підприємство, спроможність до працевлаштування
– Knowledge triangle, innovation (reinforcing links between education, research and business) / Трикутник знань, інновації (посилення зв’язків між освітою, дослідженням та бізнесом).
– New Technologies in Higher Education (Support to the modernisation of Higher Education systems through the development of open educational resources, connectivity, the acquisition of digital skills and learning methods and mobilisation of stakeholders including teachers, learners, economic and social partners)/ Нові технології у вищій освіті
+ Definition, implementation and monitoring of the reform policies (Including evidence-based policies, financing of education, governance, quality assurance of public and private higher education sector, introduction of transparency tools and standards and guidelines) / Визначення, запровадження та моніторинг реформ
виділено (+) пріоритети рекомендовані МОН України в 2017 р. на нові конкурси 2018-2020 рр./ + marked priorities preliminary have been recommended by the Ministry of Education and Sciences of Ukraine to EU Delegation to Ukraine and submitted to EACEA.