HERE Семінар «Рамки кваліфікацій: які вони, як вони працюють, який їх вплив?» (19-20.09.16)
Що? Семінар «Рамки кваліфікацій: які вони, як вони працюють, який їх вплив?»
Де? Варшавський технологічний університет – Центр управління інноваціями та трансфером технологій, Варшава, Польща
Коли? 19–20 вересня 2016 р.
Програма та матеріали: http://supporthere.org/warsaw-2016
Представники Національної команди експертів України:
– Захарченко Вадим
– Юрій Рашкевич
– НЕО: Жанна Таланова
Результати навчання
• Зрозуміти різні причини розробки кваліфікаційних рамок (QF) для сектора освіти та, зокрема, для вищої освіти
• Розуміти сучасні європейські тенденції щодо регіональних рамок та національних рамок, а також перешкоди
• вміти оцінювати наслідки кваліфікаційних рамок для визнання та мобільності, прозорості систем, забезпечення якості та навчання впродовж життя / гнучкі траекторії навчання
• Зрозуміти ефективні способи розробки рамок кваліфікацій, необхідні для залучення основних зацікавлених сторін
• Зрозуміти деякі конкретні впливи кваліфікаційних рамок на інституції
Семінар тривав два дні та складався з пленарних засідань та групової роботи.
Результати попереднього опитування щодо розробки та впровадження національних кваліфікаційних рамок були представлені Майклом Гаебелом (команда EUA / SPHERE) на сесії відкриття.
Пленарне засідання 1 “Чому рамки кваліфікацій?” включало дві частини.
Частина 1 “Виникнення QF – і для чого вони?” була представлена Барбарою Келлі та присвячена витокам кваліфікаційних рамок, їх цілям та тенденціям.
Під час цієї частини сесії були обговорені наступні ключові питання:
– Відмінності в системі кваліфікацій та інструменти для створення взаєморозуміння;
– Системний підхід до навчання та кваліфікацій, а також їх здатність та обмеження в просуванні реформ в освіті;
– Коротко торкнутися реальності та сприйняти відношення до забезпечення якості
– Показати, чи QF стосуються “результатів” та / або стандартів?
– Посилання на ситуацію в Європі: чому існують два регіональні QF? Який вплив цього?
Частина 2 «Навчання впродовж життя, компетентності та кваліфікації» була представлена Ар’єном Дейєм.
Ця частина була присвячена наступним аспектам:
– ЄРК: її спрямованість на компетентності та результати навчання;
– професійно-технічна освіта, і як РК для навчання впродовж життя відповідає їй?
– переходи в межах рівнів і секторів та між ними;
– Поточні європейські дискусії та досягнення щодо ЄРК на практиці;
– Європейський / ЄС діалог з країнами-партнерами щодо QF.
Панельна сесія 2 була присвячена прикладам розвитку НРК, сучасного стану, цілям та завданням.
В ході цієї сесії представники Узбекистану та Єгипту представили дві презентації. Структуру вищої освіти та систем кваліфікацій цих країн представляли доктор, проф. Назокат Касимова (Узбекистан) та доктор Юхансен Ейд (Єгипет).
Також під час цієї сесії були представлені дві презентації з європейських країн: Фолькер Гемліх (Німеччина) та Анджей Краснєвський (Польща). Доповідачі представили досвід розроблення та впровадження національних рамок кваліфікацій у своїх країнах.
The outcomes of discussions in break-out groups were presented at the feedback session.
Сессія 3 була організовано як дискусія у чотирьох групах з загальною темою “Чому QF? Що ми хочемо досягти?”.
Учасники обговорили цілі рамок кваліфікацій у своїх країнах та обмінялися досвідом щодо різних аспектів впровадження рамок кваліфікацій.
У групах обговорювалися дві специфічні теми в контексті розроблення та впровадження QF:
Тема 1: Навчання впродовж життя, здатність до працевлаштування, визнання попереднього навчання, бінарні системи: і
Тема 2: Визнання, мобільність, інтернаціоналізація.
Результати обговорень у групах з розбивкою були представлені на сесії зворотного зв’язку.
Також низка актуальних аспектів впровадження Національної рамки кваліфікацій в Україні обговорювалися українськими учасниками з експертами з інших країн, а також з представником ETF.
Другий день семінару був присвячений дискусії щодо питань розроблення та впровадження НРК.
Барбара Келлі (Якість та кваліфікація Ірландії (QQI)) представляла опис НРК Ірландії та сформулювала деякі причини для розроблення НРК. Проаналізовані економічні та соціальні причини, проблеми визнання та роль зацікавлених сторін. У цій секції були представлені та обговорені НРК, розроблені в Йорданії, Албанії та Вірменії.
Під час Сесії 6 обговорювалися зв’язки між цілями та завданнями рамок кваліфікацій та забезпеченням якості.
Однією з найцікавіших була презентація Фолькера Гехлміча (Оснабрюк, Німеччина), присвячена практичним аспектам розвитку результатів навчання. Представлені теоретичні рекомендації (зв’язок з рамками кваліфікацій, рівень програми, рівень модуля / курсу) та практичні рекомендації (структура, таксономія, активні дієслова), а також наведений набір прикладів.
У презентації, зробленому Збігнеєм Марчіаніком (Варшавський університет, віце-президент Ради з науки та вищої освіти) було представлено та обговорено польський досвід розроблення результатів навчання на основі класифікації Європейської рамки кваліфікації.
Під час останньої сесії були представлені висновки з групової дискусії та розроблені деякі загальні рекомендації щодо розроблення та впровадження національних кваліфікаційних рамок.
Загалом Семінар «Рамки кваліфікацій: які вони, як вони працюють, який їх вплив?» був надзвичайно цікавий, корисний для представників країн-партнерів та добре організований.