Круглий стіл щодо створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (06.02.15)
6 лютого 2015 р. в Міністерстві освіти і науки України за участю першого заступника Міністра освіти і науки Інни Совсун відбувся круглий стіл на тему «Якість вищої освіти України: очікування, завдання, перспективи».
Під час круглого столу міжнародні експерти з питань освіти, представники академічної спільноти, роботодавців та громадськості обговорили принципи формування та роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, яке, відповідно до норм нового закону «Про вищу освіту», повинно запрацювати в Україні з 1 вересня 2015 року.
Перший заступник Міністра освіти і науки Інна Совсун зазначила, що Міністерство є ключовим технічним виконавцем завдання створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, але процес формування такої структури повинен відбуватися максимально відкрито і демократично. Зокрема, зважаючи на автономію вищих навчальних закладів, відповідальність за формування агентства належить не лише МОН, а й академічній спільноті в цілому.
Інна Совсун звернула увагу учасників круглого столу на більш широку стратегічну мету створення агентства – формування нових підходів до забезпечення якості системи вищої освіти. «Забезпечення якості – це не тільки завдання агентства, а в першу чергу – навчальних закладів. Формування культури забезпечення якості в навчальних закладах – це велика стратегічна мета, над якою всім потрібно працювати», – підкреслила Перший заступник Міністра.
Перший заступник Міністра освіти і науки також зауважила, що Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти повинно формуватися на засадах прозорості, якості, складатися з людей високої кваліфікації, які продукуватимуть нові ідеї та підходи.
Тод Драммонд, в.о. директора Управління міжнародних досліджень в освіті педагогічного коледжу Університету штату Мічиган, міжнародний консультант Американських рад, представив учасникам круглого столу огляд акредитації в галузі вищої освіти у США.
За його словами, під поняттям акредитації розуміють системний процес зовнішнього аналізу якості, який використовується для оцінки вищих навчальних закладів та освітніх програм щодо забезпечення якості та вдосконалення.
Як повідомив експерт, у США навчальні заклади та академічні програми прагнуть одержати акредитацію, щоб продемонструвати якість академічної освіти студентам та громадськості. Насамперед, акредитація потрібна, щоб пересвідчитись у відповідності професійним стандартам, допомогти студентам вибрати прийнятних для них навчальний заклад, визначити заклади, в які доцільно інвестувати державні кошти тощо.
Для задоволення потреб професійних спільнот і громадськості у Сполучених Штатах Америки акредитацію проводять неурядові неприбуткові асоціації та приватні організації, які визнаються департаментом освіти США та Радою з питань акредитації вищої освіти.
Тодд Драймонд розповів, що вищі навчальні заклади мають багато акредитуючих установ. Наприклад, одна регіональна асоціація акредитує заклад, а кілька десятків агентств акредитують різні програми, які пропонує цей заклад. Деякі академічні галузі мають багато асоціацій з акредитації, інші – одну. Так, для акредитації в галузі архітектури існує одна асоціація.
За словами міжнародного консультанта Американських рад, акредитуючі установи у США фінансуються через членські внески та мають невеликий штат. Нагляд за їхньою роботою здійснює Рада попечителів, що затверджує рішення. Більша частина роботи з акредитації виконується волонтерами з професійного середовища.
У круглому столі також взяли участь представник Посольства США в Україні Конрад Тернер, Президент НАПН України Василь Кремень, заступник Голови Ради Федерації роботодавців України Олексій Мірошниченко, менеджер з аналітичної роботи Національного Темпус/Еразмус+ офіс в Україні Жанна Таланова, член Національної команди експертів, директор Інституту вищої освіти НАПН України Світлана Калашнікова.
Матеріали з сайту МОН України: http://mon.gov.ua/ua/news/43737-inna-sovsun-natsionalne-agentstvo-iz-zabezpechennya-yakosti-vischoyi-osviti-povinno-formuvatisya-prozoro