Навчальний візит для експертів з реформування вищої освіти “Розвиток підприємницьких навичок: новий виклик для університетів” (19-20.04.18, Університет Монпельє, Франція)
Назва заходу: “Розвиток підприємницьких навичок: новий виклик для університетів”
Дата проведення: 19-20 квітня 2018 р.
Місце проведення: Університет Монпельє, Франція
Учасники з України :
1. Ірина Золотарьова, професор кафедри інформаційних систем Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця, член команди національних експертів з реформування сфері вищої освіти
2. Ірина Сікорська, директор відділу міжнародних зв’язків, Донецький державний університет управління, м. Маріуполь , член команди національних експертів з реформування сфері вищої освіти
Програма і матеріали: http://supporthere.org/montpellier_2018
Опис і ключова інформація:
Учасники: Erasmus+ експерти з реформ у сфері вищої освіти (HERE) з сусідніх з ЄС країн-партнерів, представники національних Erasmus+ офісів (NEO), експерти з європейських та країн-партнерів, представники приймаючої організації (університету Монпельє), представники Європейської комісії та Виконавчого агентства.
Дводенний семінар був відкритий привітанням Енн Спангемахер, співробітника проекту EACEA і Наді Лагард, заступника директора департаменту міжнародних відносин проректора університету Монпельє.
Майкл Гейбл, представник команди SPHERE, представив програму, ідею та завдання семінару.
Цей навчальний візит був спрямований, перш за все, на допомогу університетам-партнерам, щоб покращити їх здатність надавати студентам та науковцям знання та навички щодо навчання студентів підприємницької діяльності. Були представлені дослідження щодо інноваційного управління, навчання та розробки курсів, інформаційної діяльності, та міжнародною співпраці, а також підтримки студентів. Семінар також підкреслив роль університетів у підприємницькій «екосистемі», яка складається із студентів, викладачів, інвесторів, компаній, регулюючих органів і правових рамок. Навчальний візит надав можливість учасникам розглянути, в якій мірі підприємництво включається в існуючу інноваційну, дослідницьку та навчальну діяльність, а згодом планувати стратегії та структури, які підвищать “пропозицію підприємництва” та здатність університетів сприяти повному циклу інновацій та підприємництва, або будувати екосистему підприємництва у своїх країнах та регіонах. Орієнтований на досвід університету Монпельє у Франції, учасникам була також надана можливість вивчити культурні та нормативні заходи та регуляторні рамки, які можуть вплинути на підприємництво та інновації молодих випускників та дослідників, а також сприятиме шляхам уникнення перешкод.
Національні експерти різноманітних профілів (представники міністерств, керівники та професори університетів, адміністративний персонал, студенти) зможуть використовувати інформацію про те, як університет Монпельє розробляє та реалізує стратегії навчання та послуг, які стосуються підприємництва. Цей візит також в інтерактивній формі дав змогу залучати різних співробітників та студентів цього закладу, а також партнерів до створення інноваційного середовища як в університеті, так і поза його межами.
Було очікувано, що під час семінару учасники отримають наступні результати навчання:
• зрозуміють процеси розроблення та реалізації університетських стратегій підтримки підприємництва, особливо молодих випускників та дослідників.
• будуть спроможні розробляти стратегії для кращого визначення та активізації університетів в екосистемах підприємництва.
• зможуть покращити навчальні програми та впроваджувати інновації в навчанні, орієнтовані на розвиток підприємницьких навичок.
• отримають знання щодо структури та служб підтримки університету, які служать реалізації спільної мети з підприємницької освіти.
ПРОГРАМА СЕМІНАРУ:
ЧЕТВЕР, 19 КВІТНЯ
Основні виступи
• Надія ЛАГАРДЕ, заступник директора департаменту міжнародних зв’язків університету Монпельє.
Презентація акцій та стратегій у регіоні Монпельє: можливості для підприємництва та контекст політики
• Франсуа ПІЕРРОТ, координатор проекту MUSE та проректор з питань валоріації та промислового партнерства
Як посилити зв’язок між діловим світом та університетом. Проект досконалості університету Монпельє.
Презентація проекту “Монпельє – Університет досконалості” (MUSE): фінансування французького уряду для посилення роботи університету як на національному, так і на міжнародному рівні. Понад 150 приватних партнерів підтримали MUSE у цьому конкурсі на подальші інвестиції та партнерські відносини між університетом та бізнесом.
Презентації
• Клер РІФАФТ, відповідальна за комунікації в компанії LabEx Entreprendre
LabEx Entreprendre: як створити та поширювати знання про підприємництво з науково-дослідними колективами в галузі права, економіки та управління.
• Тифаін Дебот, менеджер з якості та Лей КОСТЕС, менеджер проектів
Інноваційні стратегії та проекти підтримки студентського підприємництва – Частина 1
Презентація “Молодіжне підприємства”.
” Молодіжне підприємство”.засноване на принципі консультаційного офісу для підприємств. Воно складається з студентів французьких університетів на національному рівні. У Монпельє молодіжне товариство Moma представляє цю асоціацію.
Презентація щодо розвитку групи молодіжних підприємств, цілей та компетенцій, пов’язаних із її важливістю в екосистемі підприємництва.
• Презентації студентських проектів
• Обговорення та приклади найкращих практик
• Христина ТЕОДОРАКІ – кандидат економічних наук з підприємництва та стратегічного управління
Інноваційні стратегії та проекти підтримки студентського підприємництва – частина 2
Сприяння підприємництву: Start’Up Event Moma
Moma Start’Up Event – це виклик для сприяння створенню підприємств. Цей виклик пропонується студентам-магістрам з підприємництва та малого та середнього бізнесу на факультеті управління Монпельє.
• Ерве ЧАПЕРТ, викладач-дослідник Монпельє дослідницького центру менеджменту (MRM)
Вивчення інтерфейсів інновацій, підприємництва та “ко-співробітництва” зосереджується на інноваціях у сфері «ко-співробітництва».
Це дослідження з питань “співпраці” та альянсу зосереджується на трьох головних питаннях: 1) причини, чому підприємства приймають ці стратегії, 2) впровадження та управління цими стратегіями та 3) вплив такої стратегії на ефективність. Більш просунуті дослідження стосуються управління ко-співробітництва та союзами та їх впливом на інновації та ринкові показники.
• Колін КАРРЕР, політичний директор PEPITE LR
Презентація інноваційного та підприємницького центру для студентів “PEPITE LR”
Метою центру PEPITE LR є сприяння розвитку підприємницької культури та духу підприємництва для студентів. Центр допомагає студентам у проектах створення підприємства. Мета цієї сесії – представити роль місцевих гравців, їх вплив та зв’язок між ними та вищими навчальними закладами.
Обговорення служб підтримки студентів та центрів підприємництва.
П’ЯТНИЦЯ, 20 КВІТНЯ
• Лоїк ДОМІНГЕУЗ, президент IAE StartUp Lab
IAE Startup Lab: сприяння працевлаштуванню та інноваційному підприємництву
IAE Startup Lab є студентським об’єднанням, метою якого є сприяння працевлаштуванню та інноваційному підприємництву студентів в університеті Монпельє. Асоціація надає доступ до різноманітних інструментів і дозволяє студентам створювати власну мережу.
• Бастіан КЛЕРГЕ, кандидат наук з менеджменту
Презентація дослідження, присвяченого явищам, викликаним виникненням трансформації краудфандинга у ландшафті підприємницького фінансування
• Крістіна ТЕОДОРАКІ, кандидат економічних наук у галузі підприємництва та стратегічного управління
Створення екосистем підтримки підприємців для навчання: нові перспективи та методи навчання
• Вуказін ГРОЗДИК, Сербія та Олей СЕРАГЕЛДІН, Єгипет
Два національні експерти представили свої інноваційні практики для навчання підприємництву
Групова робота: Навчання підприємницьким навичкам
Учасники поділяються на три групи: коротке вивчення ситуації або практичного прикладу, представленого національними експертами. Учасники застосували метод мозкового штурму щодо виявлення перешкод для ресурсів та підтримки навчання підприємництву та можливих способів надихати зміни.
Загалом, всі доповідачі та викладачі показали загальне розуміння того, як підприємництво може бути розглянуто в контексті університету: це місія, бачення, основні учасники та зацікавлені сторони. Незважаючи на важливість підприємництва у сучасних економіках, роль вищого навчального закладу у розвитку підприємницького світогляду студентів є все ще суперечливою, особливо в країнах-партнерах. Особливу увагу було приділено розробці навчальних програм та позааудиторній роботі, спрямованій на вивчення підприємницьких навичок студентів та на критичних вимогах щодо можливостей для початківців. Тематичні дослідження співпраці з місцевим бізнесом також були представлені як загальний огляд бізнес-моделей підприємницьких університетів.
Всі учасники семінару визнали, що вища освіта є дуже важливою у створенні та подальшому розвитку підприємницьких навичок студентів.
Висновки та пропозиції / рекомендації для України
Українські заклади вищої освіти переважно недооцінюють важливу роль підприємницької освіти. Університети повинні змінювати навчальні середовища та розвивати неформальні мережі між собою, студентами та бізнесом.
1. Підприємницька освіта повинна стати зрозумілою та увійти до університетського навчання.
2. Співробітництво університетів та бізнесу має розпочатися на основі довгострокового партнерства та плідної співпраці.
3. Надавати більше уваги розвитку підприємницького навчання та вивченню практичного досвіду.
4. Університети повинні залучати ключових зацікавлених сторін, включаючи керівництво університету, викладацький склад, студентів, а також місцевих підприємців та підприємства
5. Навчання підприємництву повинно здійснюватися на основі та ініціативи знизу/вгору, спрямованої на підвищення можливостей для працевлаштування.
6. Кращі практики та приклади мають бути більш поширені.
7. Довірче спілкування між партнерами. Спільні семінари, конференції та регулярні зустрічі, організація заходів щодо поточних тем (інновації, підприємництво, навколишнє середовище) також сприятимуть почуттю єдності та допоможуть ефективно співпрацювати з місцевими підприємцями.
8. Створення умов для співпраці студентів та підприємців, професіоналів.
9. Включити спеціальні курси з розвитку підприємництва та інновацій для збагачення навчального плану та підготовки студентів до майбутнього ринку праці.
10. Роль інформаційно-комунікаційних технологій та електронного навчання повинна бути визнана важливим інструментом охоплення та включення різних потреб для різних профілів і типів студентів.
11. Важливою є також необхідність поширення кращих практик університетів з навчання підприємництву з метою розвитку національної стратегії з цього напрямку.