Інфосесія-вебінар «ErasmusBranch: запровадження узгоджених спільних освітніх програм в Україні» (24.04.2025 р., онлайн)

24 квітня 2025 р. відбулася Інформаційна сесія – вебінар «ErasmusBranch: запровадження узгоджених спільних освітніх програм в Україні», організована Національним Еразмус+ офісом в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки України та Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

ПРОГРАМА

Захід відбувся у форматі обговорення міжнародного та національного вимірів запровадження спільних освітніх програм відповідно до Закону України «Про вищу освіту» і Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки та на основі Методичних рекомендацій щодо реалізації узгоджених спільних освітніх програм та видачі спільних (подвійних) дипломів, затверджених наказом МОН України від 27 березня 2025 р. № 518, з використанням можливостей Програми ЄС Еразмус+, а також акредитації таких програм з урахуванням Європейського підходу. Запровадження національних і міжнародних спільних освітніх програм сприятиме євроінтеграції України в частині удосконалення якості та інтернаціоналізації вищої освіти, визнання кваліфікацій в Європейському освітньому просторі. Національні спільні програми надають можливості університетам для об’єднання ресурсів, посилення спільного потенціалу задля якісної вищої освіти. Міжнародні спільні програми надають можливості розвинути кадровий та дослідницький потенціал університетів задля якості вищої освіти, інтернаціоналізації, зокрема залучення іноземних студентів, викладачів.

До учасників ErasmusBranch із вступним словом звернулася Ольга БУДНИК, радниця-уповноважена Президента України з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту, підкресливши актуальність запровадження якісних спільних освітніх програм для українських студентів, залучення кращих європейських викладачів і створення можливостей для посилення євроінтеграції у вищій освіті.

Генеральний директор Директорату вищої освіти та освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Олег ШАРОВ, Національний експерт з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+, зосередив увагу на загальному контексті розвитку вищої освіти в Україні в умовах імплементації Болонського процесу та Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, на законодавчих змінах, що сприятимуть реалізації узгоджених спільних освітніх програм та видачі спільних (подвійних) дипломів у співпраці з міжнародними партнерами. Також він зауважив, що залишаються виклики щодо удосконалення ЄДЕБО та організаційних і фінансових механізмів для успішної реалізації узгоджених спільних освітніх програм та видачі спільних (подвійних) дипломів.

Член Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, професор Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця Ірина ЗОЛОТАРЬОВА, Національний експерт з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+, зазначила нові можливості для акредитації узгоджених спільних освітніх програм з урахуванням Європейського підходу до забезпечення якості спільних програм (European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes, EQAR, The European Quality Assurance Register for Higher Education) у межах нового Положенням про акредитацію (2024).

Сучасні тенденції та можливості Програми ЄС Еразмус+ з розвитку спільних магістерських програм (Planning and delivering jointness in Erasmus Mundus Master’s programmes), а також підходи до запровадження спільних освітніх програм на основі Методичних рекомендацій щодо реалізації узгоджених спільних освітніх програм та видачі спільних (подвійних) дипломів (2025) представила Жанна ТАЛАНОВА, заступник координатора – старший менеджер з аналітики Національного Еразмус+ офісу в Україні, г.н.с. Інституту вищої освіти НАПН України. Зазначено, що Методичні рекомендацій розроблено представниками Міністерства освіти і науки України у співпраці з Національними експертами з реформування вищої освіти Програми ЄС Еразмус+ і Національним Еразмус+ офісом в Україні, орієнтуючись на результати міжнародного проєкту Програми ЄС Еразмус+ FaBoTo+, який координувався Національним агентством Еразмус+ Нідерландів (Joint Programmes from A to Z. A reference guide for practitioners, 2020), що застосовуються в ЄПВО.

Методичні рекомендації розробленні на виконання Закону України «Про вищу освіту» та  Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки визначає низку стратегічних цілей та відповідних операційних цілей, що напряму або опосередковано пов’язані із запровадженням спільних освітніх програм. Зокрема, Стратегічна ціль 3. Забезпечення якісної освітньо-наукової діяльності, конкурентоспроможної вищої освіти, яка є доступною для різних верств населення, для якої, серед операційних цілей та очікуваних результатів, визначено постійне підвищення якості освіти відповідно до стандартів і результатів щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти, реалізація державної освітньої політики, спрямованої на підтримку якісної освіти, доступної для різних верств населення, та підтримку вразливих груп населення. Стратегічна ціль 4. Інтернаціоналізація вищої освіти України – забезпечення порівнюваності та визнання українських освітніх кваліфікацій в Європі та світі; впровадження кращого іноземного освітнього досвіду в Україні; динамічне зростання кількості іноземних студентів в Україні; збільшення кількості проектів міжнародної освітньо-наукової співпраці, інтеграція наукових та науково-педагогічних працівників до світового наукового простору. Стратегічна ціль 5. Привабливість закладів вищої освіти для навчання та академічної кар’єри – реалізація принципів студентоцентрованого навчання, що є основою для організації освітнього процесу разом з використанням інноваційних технологій та різних форм здобуття освіти; забезпечення студентоцентрованого навчання, що дає змогу сформувати власні набори компетентностей здобувачам вищої освіти, освіти дорослих, що є усвідомленою необхідністю розвитку, також як показник досягнення цілі: відсоток випускників закладів вищої освіти, які навчалися на спільних, подвійних програмах.

Презентації спікерів:

Попередня Виступ в межах брифінгу «Подолання кордонів через освіту з комплаєнс-менеджменту: ...