Матеріали і он-лайн запис семінару «Запровадження освітньо-наукових програм в аспірантурі та ліцензування» (4.04.2016 р.)
4 квітня 2016 р. Міністерство освіти і науки України спільно з Національним Еразмус+ офісом в Україні (проект ЄС) та Національною командою експертів з реформування вищої освіти, за підтримки Виконавчого агентства з питань освіти, аудіовізуальних засобів і культури, ЕАСЕА (м. Брюссель, Бельгія), Представництва ЄС в Україні та Національних експертів з реформування вищої освіти, провели семінар-тренінг «Запровадження освітньо-наукових програм в аспірантурі та ліцензування».
Запис прямої трансляції заходу здійснено за підтримки освітнього порталу «Педагогічна преса». Повний відео-запис семінару-тренінгу можна переглянути нижче.
Захід відвідало 330 осіб з різних регіонів України (Київ, Житомир, Харків, Одеса, Дніпропетровськ, Полтава, Тернопіль, Глухів, Кіровоград, Вінниця, Миколаїв, Ніжин, Черкаси, Запоріжжя, Львів, Суми, Рівне, Умань, Кременчуг, ) серед яких були представники вищих навчальних закладів і наукових установ, що відповідають за аспірантуру та ліцензування.
Програма заходу:Програма_04.04_Семінар-тренінг_Запровадження освітньо-наукових програм в аспірантурі та ліцензування
Під час вистпуів експерти зазначили наступне:
Олена ВОРОНЮК, заступник директора Департаменту начальник відділу підготовки та атестації наукових та науково-педагогічних кадрів, в своїй презентації зосередила увагу на основних питаннях щодо ліцензування освітньої діяльності вищих навчальних закладів та наукових установ на 3 рівні вищої освіти. Вона повідомила, що 23 березня 2016 р. на засіданні уряду було розглянуто та затверджено порядок, що визначає оновлені засади підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук. В своїй презентації пані Олена зосередила увагу на ключових змінах, які будуть впроваджені цим порядком підготовлення доктора філософії та доктора наук, зокрема: очна, вечірня та заочна форма навчання; терміни навчання в аспірантурі та адьюнктурі; фінансові гарантії в рамках захисту дисертаційного дослідження раніше до закінчення терміну навчання; тощо.
Михайло ВИННИЦЬКИЙ, Національний експерт з реформування вищої освіти, розпочав з презентації сучасних вимог і викликів реформування традиційної системи аспірантури та докторантури. Спікер висвітлив сучасну тенденцію Європейського простору вищої освіти (EHEA), що полягає в переході від особистого менторства в аспірантурі до структурованих програм та розширення центрів підготовки. Наголосивши на базовому принципі Закону України «Про вищу освіту», що полягає в автономії та відповідальності закладів вищої освіти, відповідний прийнятий порядок підготовки здобувачів на 3 рівні вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук надає самостійність і свободу рішення ВНЗ щодо запровадження та реалізації структурованих програм навчання.
Презентація HERE – Михайла Винницького:Презентація для семінару HERE «Запровадження освітньо-наукових програм в аспірантурі та ліцензування» – М.Винницький
Олег ШАРОВ, директор Департаменту вищої освіти, розповів про необхідність радикальної реформи механізму підготовки аспірантів та докторантів (низький рівень ефективності аспірантури, невисокий рівень наукових досліджень) через автономію, розвиток конкуренції в системі вищої освіти та запровадження меритократичних принципи управління. Основна ідея реформи – наближення до принципів та тенденцій кращих європейських практик, зокрема збільшення терміну навчання на 1 рік для розвитку навчальної компоненти (від 30 до 60 кредитів). Освітньо-наукова програма має як освітню так і наукову складову, проте ліцензування має пройти саме освітня складова. В сьогоднішніх реаліях склалася ситуація, що існують колізії між Законом України «Про вищу освіту» та Законом «Про ліцензування», але в межах українського законодавства профільним в даному випадку є саме Закон «Про ліцензування», який в найближчому майбутньому буде доповнений змінами. Спікер наголосив, що через відсутність розроблених стандартів вищої освіти, у березні місяці розпочав роботу сектор вищої освіти науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України, які відібрали близько 1000 осіб, що будуть входити до складу НМК. Протягом останнього тижня березня місяця 2016 р. керівництво та члени науково-методичних комісій та підкомісій будуть проходити навчання та тренінги з практичних аспектів розробки стандартів вищої освіти.
В рамках дискусії заходу всі учасники семінару обговорили актуальні питання та отримали вичерпні відповіді від Андрія ШЕВЦОВА, начальника Управління ліцензування та акредитації, та Жанни ТАЛАНОВОЇ, представника Національного Еразмус+ офісу в Україні (Проект ЄС) щодо стандартів вищої освіти, процедур ліцензування, НМК та освітньої складової та засад підготовки здобувачів 3 рівня вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук
Пояснення щодо ліцензійних умов: Пояснення щодо ліцензійних умов PhD_4_04_2016 Важливо ознайомитись і користуватись.
ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 23 березня 2016 р. № 261 Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах) є за посиланням: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248945529
Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України
Закон України “Про вищу освіту” (оновлення) є за посиланням:http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Закон України “Про наукову та науково-технічну діяльність” є за посиланням: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/848-19
Методичні рекомендації щодо оновлення освітніх програми відповідно до нового Закону України “Про вищу освіту”, переклад Довідника користувача ЄКТС і Рекомендацій і стандартів із забезпечення якості та інші крисні матеріали команди HERE: http://erasmusplus.org.ua/novyny/1222-modernizuete-isnuyuchi-chi-rozroblyaete-novi-osvitni-programi-todi-tsi-materiali-dlya-vas.htmlМатеріали проекту ЄС Tempus IV: http://www.asp2phd.ukma.edu.ua/
Додаткові корисні практичні матеріали розміщено за згодою Людмили Криворучко – директор Докторської школи НаУКМА (щиро дякуємо!):
Корисні матеріали щодо ліцензування PhD_1
Корисні матеріали щодо ліцензування PhD_2
Корисні матеріали щодо ліцензування PhD_3
Корисні матеріали щодо ліцензування PhD_4
Корисні матеріали до ліцензування PhD_5
Корисні матеріали до ліцензування PhD_6